SVALBARD 6 - 9 juni 2013.

6 juni: Sveriges nationaldag firades med resa till Svalbard och longyearbyen! Lunch på Svalbar, löpte 9 km och på kvällen gick jag å Erik en liten upptäcktsfärd ca 500 m utanför byn. Man kände verkligen på ensamheten, utsattheten. Den lilla människan i den stora naturen. Å då var vi bara en liten bit bort! Men likväl, man har ingenstans att ta vägen OM en isbjörn skulle komma. Helt fantastiskt, solen går i en ring runt longyearbyen, ljust dygnet runt.
 
7 juni: Regn och blåst på morgonen och vi tog taxi EN km ner till skolan från spitsbergen guesthouse ( mycket enkelt hotell/vandrarhem) där vi bodde. Två föreställningar som gick fint. Lite trött på den andre. Man vill så gärna ge så mycket när man rest så långt till en sån speciell plats. Elever å lärare mycket nöjda. Vi med. Fint emottagna av ståle och Co. Träffade hans-Gunnar som var vår kontakt för tre år sen när va där me katten. Två elever som kände igen oss! De hade sett rasmus för två år sen! De två träffade jag sen på hela helgen titt som tätt på stan - de var otroligt trevliga! Sen blev det lite shopping och på kvällen en höjdpunkt: jag, mamma och bror Erik åt på HUSET - lyxresto i longyearbyen. Förrätten med tunna biffskivor marinerade i soyasås på en bädd av champinjonkräm var bland det bästa jag nånsin ätit. Ren till huvudrätt som oxo var fantastisk.
 
8 juni: 10-timmars tur till glaciär och ryska barentsburg med båt ut i isfjorden! Grillad val till lunch som smakade mycket gott. Bra guide, cool glaciär och sälar långt bort på isen. Barentsburg med sin charmiga ryska guide var ett speciellt ställe, så långt bort från... Allt. Ca 400 bor där. Gamla slitna hus och nyare. Som en spökstad. Mäktiga berg på resan, mestadels fint väder.
Tillbaka i longyearbyen klättrade jag å Erik upp på sukkertoppen, 371 m hög. Upp å ner tog 2 timmar, många pauser för d va brant. På nedvägen åkte vi på rumpan i snön...! som Erik sa: bland det roligaste jag gjort i mitt liv. Vidunderlig utsikt. Efter det en irish på puben där vi satt med hyggeliga mycket nöjda lärare från skolan! När jag gick hem 02:30 så sken solen som den ljusaste dag. Fantastiskt.
 
9 juni: kort tur t kyrkan där det var gudstjänst. Sen lämnade vi longyearbyens 2002 invånare bakom oss efter en välfylld långhelg. 
 
idag 10 juni har vi spelat två förest på skervøy kulturhus - gick kanon. Andra var det nog världsrekord i stillhet, aldrig vart så tyst tror jag men de följde med väldigt fint. Just det, vi åkte hurtigrutten igår oxo fr Tromsö, det var ok men dåligt väder.
 
helgens mat: förrätten med soyamarinerad biff. På huset på Svalbard.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0