Semester

I fredags spelade vi de sista två föreställningarna av Rasmus på jättelänge. Den näst sista gick ok medan den sista gick kanonbra. Jag var så nöjd efteråt med att vi avslutade så fint men fina reaktioner och god stämning. Lite lite lite vedmod men mest känns det skönt att få semester och vila. Också att vila från rasmus. Och att vi avslutade så bra gjorde att det kändes ännu bättre och nöjt att kunna ta vila nu. Flög hem till oslo och sen på lördan buss hem te götet. Kul 50åra fest för kära robert. Och nu söndag sitter jag i min lgh igen på frölunda torg. Väldigt trött. Vart å handlat. Ska försöka ta en liten paus nu från teater i några veckor iaf. Kommer väl gå sådär om jag känner mig själv men vila ska jag göra iaf. Det behöver både kroppen och knoppen! Det regnar i gbg och det känns rätt gött. Dagens mat: ska jag äta nu, svensk färskpotatis med senapssill. Vilar nog bloggen en stund nu. Kram till alla och tack till er som följer med här och i livet. Otroligt stolt över vad jag åstadkommit med min Rasmus.

Toppturer i dagarna två

Igår och idag har jag å bosse gått toppturer uppå berg eller fjäll som di säger i norge. Igår 594 meter höga berget i sörkjosen. Och idag Kåfjorddalen där vi gick en lång promenad i skogen. Igår riktigt uppåt brant med lite klättring, nästan lite läskigt på nåt ställe och tre timmar var vi ute. Idag blev det drygt två timmar. Behöver jag säga att det var och ÄR vackert...?! Framförallt forsarna utmed berget var fina, dramatiska. Och utsikten. Såklart. Vidunderlig. Föreställningarna? Jo de har gått kjempefint. Väldigt bra igår och bra idag med. På den andra idag kom jag faktiskt lite lite av mig men det märktes nog inte om jag ska va ärlig. Handlar om små sekunder eller att jag ändrar nån liten liten grej. Och föreställningen går så pass bra och gillas av människor att det är enklare nu att minnas de små smågrejerna som är lite skeva å som kanske sker nån gång ibland och kul att minnas dom. De ger liv ändå till det. Idag hade vi en teckentolk på första föreställningen. Hon stod nära scenen. Mycket fin föreställning, den första idag. Ikväll har jag bjudit bosse på käk här i Oteren och en öl blev det för mig. Vi firar sista natten med gänget. Imorrn sista Rasmus i troms och sista på en god stund. Känns bra, behöver semester och även från rasmus. Vi såg lite kula youtubeklipp och drack lite rödvin på rummet sen. Monty python, bröderna marx, nile city, nöjesmassakern, magnus härenstam... klassiskt och roligt! Dagens Mat: Vitlöksgratinerad törrfisk igår på BIOS. Mmm...

Burfjord

En spelning idag i Burfjord. Gick kjempefint. Barnehagen var med också och det gick bra även om det kanske blev lite långt. Alla nöjda och glada efteråt. Barnen var helt fascinerade av "väskan". "Hur klarade du det?" De trodde nån stod å höll i den... ja, det var kul! Arrangören mycket bra och trevlig och sa efter att "du hade dom i din hand"! Mat på goda café bios och sen lite vmkval på det, 2-0 till zlatan mot färöarna. Och wordfeud förstås, går hårda kamper med Mr Bo hela tiden. Jämnt. Och det är kul. Dagens mat: REN på Bios, gott. Medium stekt.

SVALBARD 6 - 9 juni 2013.

6 juni: Sveriges nationaldag firades med resa till Svalbard och longyearbyen! Lunch på Svalbar, löpte 9 km och på kvällen gick jag å Erik en liten upptäcktsfärd ca 500 m utanför byn. Man kände verkligen på ensamheten, utsattheten. Den lilla människan i den stora naturen. Å då var vi bara en liten bit bort! Men likväl, man har ingenstans att ta vägen OM en isbjörn skulle komma. Helt fantastiskt, solen går i en ring runt longyearbyen, ljust dygnet runt.

7 juni: Regn och blåst på morgonen och vi tog taxi EN km ner till skolan från spitsbergen guesthouse ( mycket enkelt hotell/vandrarhem) där vi bodde. Två föreställningar som gick fint. Lite trött på den andre. Man vill så gärna ge så mycket när man rest så långt till en sån speciell plats. Elever å lärare mycket nöjda. Vi med. Fint emottagna av ståle och Co. Träffade hans-Gunnar som var vår kontakt för tre år sen när va där me katten. Två elever som kände igen oss! De hade sett rasmus för två år sen! De två träffade jag sen på hela helgen titt som tätt på stan - de var otroligt trevliga! Sen blev det lite shopping och på kvällen en höjdpunkt: jag, mamma och bror Erik åt på HUSET - lyxresto i longyearbyen. Förrätten med tunna biffskivor marinerade i soyasås på en bädd av champinjonkräm var bland det bästa jag nånsin ätit. Ren till huvudrätt som oxo var fantastisk.

8 juni: 10-timmars tur till glaciär och ryska barentsburg med båt ut i isfjorden! Grillad val till lunch som smakade mycket gott. Bra guide, cool glaciär och sälar långt bort på isen. Barentsburg med sin charmiga ryska guide var ett speciellt ställe, så långt bort från... Allt. Ca 400 bor där. Gamla slitna hus och nyare. Som en spökstad. Mäktiga berg på resan, mestadels fint väder.
Tillbaka i longyearbyen klättrade jag å Erik upp på sukkertoppen, 371 m hög. Upp å ner tog 2 timmar, många pauser för d va brant. På nedvägen åkte vi på rumpan i snön...! som Erik sa: bland det roligaste jag gjort i mitt liv. Vidunderlig utsikt. Efter det en irish på puben där vi satt med hyggeliga mycket nöjda lärare från skolan! När jag gick hem 02:30 så sken solen som den ljusaste dag. Fantastiskt.

9 juni: kort tur t kyrkan där det var gudstjänst. Sen lämnade vi longyearbyens 2002 invånare bakom oss efter en välfylld långhelg.

idag 10 juni har vi spelat två förest på skervøy kulturhus - gick kanon. Andra var det nog världsrekord i stillhet, aldrig vart så tyst tror jag men de följde med väldigt fint. Just det, vi åkte hurtigrutten igår oxo fr Tromsö, det var ok men dåligt väder.

helgens mat: förrätten med soyamarinerad biff. På huset på Svalbard.

Rå.

Idag var det bara en föreställning en timmes resande från Tromsö, i Hanses. Gick väldigt bra men det var urdålig akustik i gymsalen så slet lite med det plus att det var 170 st (!!!) som såg på. Lite väl många, två tillresande skolor. Vi fick tvättat på skolan oxo så det var bra.

Sprang en tur sen, 9,3 km i 15 plus å solsken ner från hotellet till sydspetsen - bukta - på tromsö. 53 min. Skön tur, kändes helt ok även om jag tog lite slut halvvägs, energilös (lite för lite lunch) och seg i benen.

Nu har vi precis vart på RÅ - sushiresto som finns här å på majorstuen i oslo. Otroligt gott och värt de extra pengarna. Fint upplagt och gott.

Lite godis på det å slappa på rummet. Imorrn bär det av - SVALBARD!!!

Dagens mat: RÅ!

3 förest. på en dag!

Igår spelade jag tre förest. på en dag på samma skola. Samma som i fredags med tillresande skolor. Gick väldigt fint och min taktik var att spara krafter så jag skulle orka å genomföra tre bra förest. och inte bränna ut mig direkt. Gick jättefint - publiken å kommunkontakten jättenöjda - å jag var inte så slut inför den siste, efter den siste fick jag lite ont i magen, kanske lite lite sömn i kombo med utmattning, som sven nylander - han kräktes ju alltid efter 400 m. häck-loppen av att han tog ut sig. Så farligt var det inte men sen på e.m. och kvällen blev jag totalt slut, kroppen kände av maratondagen. Somnade på magic mountain lodge (som otroligt nog hotellet hette vi bodde på) direkt vid kl 18, sov drygt en timme, såg lite tv å la mig igen senare.

Idag har vi spelat två förest. på en skola, trots extremt dåligt spelställe - mitt innanför huvudingången på skolan
med spring överallt under den förste förest. så gick det bra, jag bestämde mig för att inte irritera mig för mycket på det och fokuserade. Mycket nöjd med mig själv att jag klarade ha fokus på rätt saker. Kontakten på skolan var mycket bra å trevlig å insåg det dumma spelstället.

Nu tebax i tromsö! Vart ute å cyklat i en timme, 14 km. Till tromsös sydspets - bukta - och till tromsö museum. rejält svettig, har tatt en dusch å ska nu ut på stan å inhandla...

Dagens mat: BURGER KING!!! Vet redan nu att det kommer bli bra, ibland är man bara så sugen på en hamburgare å strips å cola å idag har jag ätit lite lunch å nu sportat så det ska bli så gött, softa på rummet med mat å kanske nån film.

Slö dag.

Slö dag idag, liten promenad.
Kvällsmat på lotus - fisk.
Packat väskan nu, drar tidigt imorrn.

Vid frukosten råkade jag, när jag tog en halv våffla, ta med mig serveringsgaffeln till bordet och åt med den. Upptäckte efter en stund att den var lite större än den normala gaffeln. Servitörskan undrade vart jag hade fått den ifrån... ganska kul.

Dagens mat: Hummern/Krabban och tigerräkan i fiskrätten.

Botanisk hage, cykeltur och en caipirinha

Igår 1 juni var vi en tur till botanisk hage (trädgård som det heter på svenska). Såg bl.a. gula små blommor som påminde om smörblommor som bara finns på ett/två ställen i världen: svalbard och då i denna hagen i tromsö! Ganska häftigt.

Sen lite vila å en cykeltur över bron till tromsdalen, tittade in lite snabbt i ishavskatedralen. Lätt sommarstrilande regn gjorde det skönare, otroligt varmt annars. Och på mitt rum är det lite för varmt för att kunna sova ordentligt så går omkring lite småsömnig mest hela tiden.

Höjdpunkten igår kväll var ett besök på restaurang SKARVEN (igen). Vi åt grillad torrfisk (torsk) som i säg inte smakar så mycket men med citron, salt, peppar till å bacon, stuvade morötter, potatis - blev myyycket gott. En caipirinha till det. Och sån mat får jag inte längre söderut direkt så det är kul att pröva.

Söndag fm nu, det ska bli sämre väder imorrn tydligen, tempen ska gå ner ca 10-15 grader!!! Och regn.

Gårdagens mat: Grillad torrfisk.

Midnattssol i Tromsö

Två föreställningar idag på gymnasieskola dit massa barnskolor kommer åka till - idag och på måndag och vi kan låta riggen stå över helgen vilket är skönt.
Gick jättebra, lite stilla mest på den förste men barn och vuxna var nöjda när de gick ut. En äldre dam hade tårar i ögonen på väg ut, rörd.

Färden gick sedan till TROMSÖ där vi över helgen bor på rica ishavshotell - ett 4-stjärnigt hotell med norges näst bästa hotellfrukost. Ser redan fram emot frukosten...
Bos mamma Kerstin är med oss på besök och vi åt mycket gott kött och drack rödvin på restaurangen Stavern.
Bosse hade bokat in oss på fiskreston. men det vart på fel avdelning så det vart biffhuset men vi tar fisken imorrn istället.
Drack en varm choklad på en pubs uteservering.

Sen upplevde vi på bron över till tromsö MIDNATTSSOLEN kl 01:00 på natten. Väldigt vackert. Den slog fint ned i vattnet och lyste över fjällen.
Nu är klockan 01:44 och det har vart en lång dag, hoppas få sova några timmar.

Dagens mat: Tournedos med potatisgratäng. Medium stekt. Mycket gott.