OSLO MARATON



Idag drog jag in till huvudstan för Maraton!
Två timmar från sandefjord med tåg, som blev största delen buss pga rälsarbete, till Oslo. Finfint väder. Tog en glass i solen här på Aker Brýgge. Valnöt och hasselnöt.
Bosse sprang och jag hejjade på. Även Wilhelm som jag känner stötte jag på i loppet.
Hejjade som en galning så mycket jag kunde. Vet från gbgsvarvet hur bra å skönt å kul det är när man får uppmuntrande ord å skrik längs banan, det stöttar å blir roligare, lättare. Man knyter näven och tänker: nu jäklar... lite till... lite, lite... till... ska orka.
Är otroligt impad av alla som sprang maraton, beundrar dom alla, verkligen! Man fick se många roliga löp- och efter en stund... gångstilar. Stela kroppar, plågade kroppar, JA-jag-gjorde-det-kroppar och leenden. Grimaser. Beundran var ordet. Blev taggad. Vill oxo springa... men... fasen... vet inte om jag skulle klara av det. Får ta gbgvarvet å Vasaloppet först...!
En riktigt enkel men kul grej är att alla som springer oslo maraton har sitt förnamn printat på nummerlappen, detta ger upphov till spontana och fryntliga kommentarer och utrop bland församlingen som kantar banan. Alla skriker namnen. Barn speciellt gillar det och skriker alla eller så många namn de kan. Det ger en nära känsla, som att man känner alla och de som springer får ett personligt tillrop som kan lyfta dom. Väldigt bra å kul!
Kul var det inte för mannen som snubblade på spårvagnsspåret och stupade rätt i backen med ansiktet först... spåret sticker ju upp flera milimeter från asfalten och att ha ett sånt ofog efter 40 sprungna kilometer för trötta ben och fötter... ja det... kan vara jobbigt. Mannen i fråga fick hjälp upp, fick en liten dryckesflaska av en spanjor och sprang sen vidare efter ca 20 sekunder. Allt väl.
Wilhelm fick 3.51 och Bosse 4.03. Väl kämpat gutter! Snackade lite med grabbarna efteråt och tog sen tågbussen hem te hotellet där jag nu jobbat lite kontor = kopierat kvitton, ätit karbonader, lite tv å nu dataaa.

Dagens låt: Adele - Rollin in the deep

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0