Dansa, dansa - eller så är vi förlorade

Är undertiteln till PINA - en film av Wim Wenders om dansaren och koreografen Pina Bausch som dog i cancer för två år sen. Och oxo nåt hon säger i filmen. Såg den på Ringen igår - största bion i Oslo - och del av Coda - dansfestival i Oslo just nu. Den var rätt bra.

Det var det första jag sett av Pina. Lärare på Lecoq tyckte att jag skulle se grejer hon gjort när jag slutade på skolan - efter att mitt slutarbete där blev en dansteaterscen.

Filmen handlade om henne å hennes verk, intervjuer med hennes dansare blandades med dans från hennes föreställningar, från scen och dansare i häftiga scenografier, mitt i trafiken, i stora rum med stora fönster.
Hade trott att det skulle vara mer kropp, det var mycket händer och armar (som var coolt) MEN - det är ju oxo wim wenders tolkning. Hade ändå velat haft mer hela kroppen med. Väldigt bra musik dock men jag är lite mitt emellan väldigt bra å helt ok om filmen. Skön humor ibland. Storslagna scenerier. Och filmen var i 3D vilket var lite coolt men ibland mer ett "jaha".

Fantastiskt väder igår, jag och Michael (oxo med i Selskapet) sågs å promenerade upp på st. hans haugen med lite fin utsikt över oslo. Sen cyklade vi lite vilket var kul (han hade två lånecykelkort) och pratade om... tja, livet.

Idag torsdag är det oxo kanonväder, klockan är snart 11 och jag vill ut men har lite grejs att göra, kontorsjobbing. Ikväll har jag fått fribiljett till akershus teaters premiär av hildringtimmen - musikteater - i asker kulturhus - där vi hade premiär för ett år sen av selskapet! Så det blir en tur te asker ikväll! Återkommer med recension.

Dagens låt: Musiken i Pina.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0